שנת 2020 היתה שנה קשה מכל הכיוונים להרבה אנשים ואני לא יוצא דופן מהבחינה הזו. אבל בעומק הקושי הזה היו הרבה הזדמנויות לגדילה והתפתחות ועמידה בפני הקשיים כדי להמשיך ליצור. לרוב אני לא עושה סיכומי שנה אבל את השנה זו אני רוצה לסכם. בייחוד את כל הדברים הטובים שכן היו בה. אני מסכם את הדברים לפי פרויקטים ותחומי עניין בלי סדר מיוחד. 

ניהול מוצר – והרב המעבר לניהול מוצר

במקצועי אני מנהל מוצר. הגעתי לתחום הזה אחרי עשורים של להיות איש תוכנה ותשתיות. כתבתי הרבה קוד בחיים שלי, תפעלתי הרבה מסדי נתונים וליקקתי יותר לוגים משנוח לי להודות. בשנה האחרונה פנו אלי ממכללת productExperts לגבי הקמת קורס ניהול מוצר. זה היה אחד מהפרויקטים המקצועיים הכי גדולים שלי השנה. ואני מרוצה ממנו בצורה בלתי רגילה. ראיתי המון סטודנטים יוצאים מהקורסים הרבים שהתקיימו במהלך השנה חמושים בידע, הבנה ויכולות שהלוואי שהיו לי כשהתחלתי את דרכי המקצועית. 

אני אישית מאמין שכשאתה לומד ניהול מוצר אתה לומד הרבה יותר מסט של יכולות ומיומנויות. אתה לומד כישורים לחיים ודרכים לשפר את ההתנהלות שלך בכל תחום. ואני מקווה שכל הסטודנטים שלי חשים את זה גם. אני יודע שהרבה מהם יסכימו עם ההערה הזו כי אני עדיין בקשר עם לא מעט מהם. 

יצא לי גם לתראיין בכמה תוכניות ולהעביר כמה הרצאות במהלך השנה הזו בתוך ההקשר המקצועי של ניהול מוצר. יש כל כך הרבה אנשים מעולים בתחום הזה ואני פשוט שמח שיצא לי לפגוש כל כך הרבה מהם.

בזכות זה שאני מלמד, זה דירבן אותי להתחיל לכתוב פוסטים מסודרים כל שבוע על שאלות נפוצות שאני נשאל על ידי הסטודנטים שלי. הקמתי קטגוריה רק לניהול מוצר בבלוג ולפי כמות הצפיות והמשתמשים שחוזרים לפוסטים הללו אני יכול לראות שזה נותן ערך אמיתי לאנשים בתחום.

"בימים ההם בזמן הזה"

בימים ההם בזמן הזה

כנראה הפרויקט האישי הכי גדול שעשיתי השנה (או בשנים האחרונות). אני זממתי כבר הרבה זמן להוציא משחק תפקידים בתימה של חנוכה. שבה משחקים מכבים שמקדמים את המרד כנגד הסלאוקים. יצא לי באמת לעבוד עם an all star team על זה. ערן אבירם כעורך, טלי הלוי כמעצבת גרפית, איור כריכה של אורי איילון ואומנות פנים של שוהם בר-גד. ואני ממש גאה בתוצאה. הסיבה היחידה שיכלתי לעבוד עם כל כך הרבה אנשי מקצוע מהשורה הראשונה היתה ההתגייסות של המון אנשים להשקיע בפרויקט הזה בקמפיין מימון המון שהגיע ל128% השקעה. אם אתם מסוקרנים, אפשר לקנות את המשחק ב-driveTruRPG או באתר של הוצאת גיבורים

פרסום הרפתקאות 

השנה פרסמתי שתי הרפתקאות חדשות. את Rolling with Laughter ההרפתקה\מדריך להרצת הרפתקאות קומדיה שלי ואת Star Crossed Curses האדפטציה שלי של רומיאו ויוליה למשחק מבוכים ודרקונים. בגדול השנה הרווחתי מעל 100$ ממכירות של ההרפתקאות שלי. שזה בו זמנית גם ממש נמוך כי מאה דולר בשנה זה לא הרבה כסף וזה גם ממש גבוה כי להצליח למכור אפילו חופן הרפתקאות זה ממש קשה. העברתי כמה פעמים השנה את ההרצאה "כיצד להוציא הרפתקה לפרסום". לא כי אני המומחה בתחום, יש כמה אנשים שארץ שאני יכול ללמוד מהם הרבה. אלה כי היה לי חושב להעביר את הידע שצברתי ולעודד אחרים להגשים את החלום הזה של להוציא הרפתקה משלך.

אני גאה במיוחד בכך שתרמתי חלק מההרפתקאות שלי לכמה מטרות צדקה (כיבוי השריפות באוסטרליה, התמיכה במטרות BLM, הקרן לאחריות משטרתית ועוד.) ושבתחילת המגיפה העברתי את כל ההרפתקאות שלי למצב "שלם כמה שתרצה" (PWYW) מתוך תחושה גדולה של רצון לעזור לאחרים. זה גרם לכך שחלק מההרפתקאות שלי הורדו מאות ואלפי פעמים בחינם. "מתגלגלים מצחוק" לדוגמה הורד מעל 1,700 פעם ב-driveTruRPG וכמעט 5,000 פעמים ב-Itch.io. וזה לא מאוד משנה לי. מספר ההורדות הוא מספר הרבה יותר חשוב לי מאשר כמות ההכנסות. הלוואי שיכלתי לדעת את מספר הפעמים ששיחקו בהרפתקאות, זה המספר שהכי חשוב לי. 

למי שאוהב לראות את המספרים:

פירוט מכירות – DriveTruRPG – שנת 2020

קמפיין פתפיינדר (Pathfinder)

השנה קבוצת הפתפיינדר שלי Besters Bests המשיכה לשחק כמעט רגיל (מלבד תקופות הסגר). ובמהלך חודש יולי אפילו הצלחנו לצאת לאחת מה"קייטנות" שלנו. סוף שבוע שלם של אוכל טוב, חברים ומשחק תפקידים. זה לחלוטין לא משהו שאני לוקח כמובן מאליו. שישה אנשים שמפנים זמן מהלו"ז הצפוף של משפחה, עבודה, תחביבים אחרים, חיים וכו' בשביל להשקיע זמן בשביל לחלום ביחד בזמן שאנחנו ערים. 

הרצאות שהעברתי 

בשנה ממוצעת אני מעביר לא מעט הרצאות. חלקן בהתנדבות וחלקן בתשלום. חלקן הן הרצאת עמידה מול קהל למדריכים או עמידה מול קהל לאנשי תוכנה, חלקן הן במגוון נושאים אחרים. השנה רוב ההרצאות שלי התבטלו מסיבות מובנות. חלק קטן התקיימו, ביניהן שווה לציין את הסדנה למועצה לצרכנות שהייתה מרתקת כי אני תמיד מקפיד ללמוד מהקהל שלי ולא רק ללמד. העברתי סדנה למכון הישראלי לפיננסים בשיתוף פעולה שהולך כפי הנראה להמשיך ולהתקדם. והעברתי סדנה בנושא KPIs & OKRs לחברי ProductHub שהיו פשוט תענוג. אני אוהב להרצות אבל היות והתחלתי לעשות את זה באופן קבוע במסגרת קורסים של 15 מפגשים אז יותר קשה לי למצוא זמן ואנרגיה לעשות את זה מחוץ למסגרת.

הסשמ"ק (סוף שבוע מיני קמפיין)

השנה הוזמנתי לאירוע מאוד נחמד של סוף שבוע שלם שמוקדש למיני קמפיין אחד. אני הנחתי משחק שנמשך 17 שעות לקבוצה ממש מעולה. את האירוע עצמו כבר סיכמתי בהרחבה אז אני לא רוצה לחזור על עצמי. מלבד לציין שיש לי הרבה מזל שאני מכיר אנשים מדהימים. אבל אני כן רוצה להתעכב שניה על ההשלכות שלו בראייה של כמה חודשים אחרי. יש כל מיני סוגים של משחקים שאני לא טורח לחשוב עליהם יותר מדי. בגלל שזה תמיד היה לא ישים להריץ אותם. אבל הקונסטלציה הזו. של סוף שבוע ממוקד ואינטנסיבי, פתחה לי רעיונות ואפשרויות שלא טרחתי לחשוב עליהם קודם. 

פרסומות ל-Beyond the screen

במהלך השנה, חבר יקר אביעד טל התקדם בצורה מדהימה בערוץ ה-YouTube שלו Beyond the Screen. ערוץ שאני ממליץ לכל חובב משחקי תפקידים לצפות בו. יום אחד הוא הציע לי לשתף פעולה ליצירת סדרת סרטונים קצרים לפרסום הערוץ שלו. "שיתוף פעולה" זו דרך יפה לומר שהוא עשה את כל העבודה הקשה. אני רק כתבתי את התסריטים ובאתי לשחק מול המצלמה בחלק מהם והוא לעומת זאת ממש היה צריך להפיק את כל העניין. כתיבת תסריט ולשייף אותו עם אנשים טובים זה כיף חיים והצילומים עצמם היו תענוג. הסרטון הראשון "The Bridge Exchange" כבר עלה ושווה לחכות לאחרים.

על כתפי גמדים

הפודקסאט על כתפי גמדים היה חלק בלתי נפרד מהחיים שלי כבר כמעט עשור. כל שבוע או שבועיים אני וערן אבירם (ומדי פעם גם אביב מנוח הנהדר) מקליטים פרק בנושא כלשהו שקשור למשחקי תפקידים. השנה הזו קצת גמרה אותנו. הקורונה אומנם פינתה לי זמן אבל היא לקחה ממני הרבה מאוד משאבים מנטליים ורגשיים. הפרקים שלנו עברו מלצאת כל שבוע ללצאת כל שבועיים ולאחר מכן להפסקות יותר ארוכות עד שלקראת סוף השנה החלטנו באופן רשמי לצאת לפגרה עד לסוף 2020. אני מאוד מקווה שנחזור להקליט את הפודקאסט אבל כולנו לא מוכנים להתפשר על האיכות ולכן אנחנו לא נחזור עד שנהיה בטוחים שנוכל לייצר את רמת המוצר שאנחנו רוצים. ברמת המספרים היבשים, אני שמח לומר שבמהלך שנת 2020 הפודקאסט הורד מעל 15,000 פעמים ונשמע על ידי כ-6,400 איש. מספרים לא רעים ביחס למעט הזמן והמאמץ שהצלחנו להשקיע במהלך השנה.

קמפיינים שהרצתי

אני והקבוצה הביתית שלי יצאנו השנה מאזור הנוחות שלנו. שיחקנו קמפיין קצר של פלאים (Masks) בשם "אין מה לעשות בנס ציונה" שבו שיחקנו קבוצת גיבורי על תיכוניסטיים בישראל אלטרנטיבית שגרים בנס ציונה ומנסים לאזן בין היותם גיבורי על לבין היותם בני טיפש עשרה. זה היה משחק נהדר וכתבתי הרבה על דברים מגניבים שעשיתי בו בקטגוריית משחקי התפקידים פה בבלוג. אבל הקמפיין לא המשיך הרבה זמן. יותר מדי הפרעות של סגרים מוקדם מדי מיסמסו את העניין. 

ולכן התחלנו קמפיין חדש. בשיטה עלומה שאולי לא שמעתם עליה בשם "מבוכים ודרקונים – מהדורה חמישית". בחירה מאתגרת בהתחשב בכך שחלק מהקבוצה לא שיחקו מו"ד מעולם וחלקם שכן עברו חוויות מאוד שליליות בהתנסויות שלהם. אבל לשמחתי הם סמכו עלי מספיק בשביל לתת לי הזדמנות ליצרו חוויה מתקנת ועד כה הולך לנו מצוין. הקמפיין "מובכים מדרקונים" התחיל בחודש יוני וכבר אני לגמרי fanboy של כל דמויות השחקנים. ללוחמת של הקבוצה קוראים "קורונה". כנראה כי היא קטלנית. מה אפשר לומר, יש אנשים שמשחקים בשביל אסקפיזם ויש אנשים שהאסקפיזם משחק אצלם.

הקלטת "שייק קקטוס חלל"  

רותם ברוכין היא אחת מהסופרות החביבות עלי ואני במיוחד אוהב את סדרת סיפורי שומרי הערים שלה. אם לא קראתם את "הפוך, לקחת" או את "בירה אייסברג כחולה" אז אני מקנא בכם על העונג שעוד מחכה לכם. לכן ממש שמחתי כשרותם הציעה לי להצטרף לקאסט נהדר (היי מעיין, תומר ויעל!) ולהקליט תסכית של הסיפור "שייק קקטוס חלל". את התסכית כבר סיימנו להקליט אבל הוא עדיין בעריכה שמתעכבת עקב כל הדברים הנוראיים שקרו בשנה הזו. אני מקווה שבשנה הקרובה נוכל כולנו להאזין לזה.

תמונה של שייק קקטוס חלל שסרגה מעיין שיר (וגנבתי מהפייסבוק של רותם):

פנדמיק לגאסי (Pandemic Legacy)

חבר צירף אותי השנה לקמפיין משחק לוח. איזה משחק? בצירוף מקרים מדהים היה מדובר במשחק Pandemic Legacy. יאמר לזכותנו שזה היה לפני שכל הבלגן התחיל. אבל היתה תקופה, בתחילת המגפה העולמית. שכל מה שעשינו במשחק התרחש במציאות בהפרשים של שבוע. זה היה הזוי. ממש הזוי. בסופו של דבר לאחר משהו כמו 14 מפגשים. הצלחנו לסיים את הקמפיין ולנצח. כשאני אומר לנצח זה לא חלוטין לא משהו מובן מאליו. זה משחק קשה מאוד. וכל השחקנים משחקים נגד הלוח. המשחק הזה לימד אותי הרבה. הוא השתמש בהמון מנגנונים ומכניקות שלא נתקלתי בהם במשחקי לוח קודם וממש אהבתי להיות מופתע שוב ושוב מהיצירתיות של היוצרים. אפשר לקרוא עוד על המכניקות והחוויה שלי פה אבל זהירות. ספוילרים. 

מה עכשיו?

לא יודע. יש כל מיני פרויקטים שהתחלתי ולא התקדמו בגלל כל הבלגן של השנה הזו. אני ואורי איילון עבדנו על משחק לוח שמבוסס על סיפור של ג'והן סקלזי בשם מנועי האל (The Gods Engine). התחלתי לשחק בקמפיין מו"ד 5 עם חברים שהתמסמס בגלל המגפה. ויש לי הרבה מאוד דברים שלא קיבלו מספיק תשומת לב בגלל כל הדרך שהשנה הזו התקדמה. 

אחד מהדברים שאני כרגע הכי מתרגש לגביהם זה שהתחלתי לעבוד עכשיו על פרויקט משחקי תפקידים של המרה של סדרה שאני אוהב למשחק תפקידים. משהו הרבה יותר מורכב, טכני ושאפתני מ"בימים ההם, בזמן הזה". אני ממש מקווה שאני אצליח לסיים אותו במהלך 2021. 

מה שבטוח הוא שגיליתי שיש לי מאגרים של כוח ואופטימיות להתמודד עם הרבה דברים שלא הייתי יכול לדעת מראש איך אני אתמודד איתם. וגם כשלא הצלחתי להתמודד היטב עם דברים היו לי אנשים טובים מסביב לעזור לי. ואני חושד שאני לא היחיד. שהרבה מאיתנו למדנו לקחים חשובים לגבי היכולות שלנו והרצון הטוב שיש לאנשים מסביבנו לעזור לנו. אולי הדבר הכי חשוב לגבי המשך החיים אחרי 2020 ועם החיסונים המתקרבים עלינו לטובה זה לא לשכוח את התובנות הללו.