אתגרי מיומנויות במבוכים ודרקונים מהדורה חמישית

קראתי לא מזמן פוסט מרתק על המרה של מכניקת אתגרי מיומנויות מהמדורה הרביעית של מו"ד למהדורה חמש. למי שלא מכיר את המושג אתגר מיומנויות מתרחש כאשר הדמויות מנסות לבצע פעולה מורכבת שדורשת מספר פעולות שונות ומספר דמויות שונות בכדי להצליח. לרוב הפעולות הן ממגוון של מיומנויות והמנחה לא קובע מראש מה המיומנויות הנדרשות. בכדי למשל לגנוב את יהלום הלילה יש צורך להסיח את דעתם של השומרים, לנטרל את המלכודת, לפתוח את הכספת ולהצליח לצאת מחדר האוצר. חלק מהפעולות הללו ניתן לבצע במספר דרכים, למשל להסיח את דעת השומרים אפשר על ידי שיחה, התחפשות לביקורת פתע, התחלת שריפה ועוד. הרעיון במצב כזה הוא לאפשר לשחקנים לנצל את המיומנויות שלהם ואת החשיבה היצירתית שלהם. 

בהשראת הפוסט ההוא הכנתי לשחקנים בקמפיין המהדורה החמישית שלי "מובכים מדרקונים" אתגר מיומנויות משלהם. אני מפרט אותו פה כדי להראות איך אני בחרתי ליישם את הרעיון של אתגר מיומנויות ואולי לתת לאחרים השראה לעשות משהו דומה. אני בכל מקרה מאוד ממליץ לקרוא את הפוסט המקורי.

המצב בתחילת המפגש הוא שהדמויות מסייעות לדוכס צעיר ולכפר שלום-עד שהוא עומד בראשו והם ממש עכשיו גילו שמשלחת של גמדים מהכפר הסמוך עומדים להגיע לארוחת ערב ולשיחה בקשר לעתיד הקשר בין הכפרים. הדוכס מבקש מהגיבורים לסייע.

החלטתי שהמשלחת מהכפר הגמדי תכלול את המנהיגה של הכפר, אצילה גמדית צעירה בשם אחלמה, שומרת הראש הלוחמת שלה, טרהקוטה, והיועץ שלה, עורק. היה חשוב לי שיהיה מגוון של דמויות עם מיקודים שונים כדי שיהיה לשחקנים שלי עם לעבוד כדי שהם יוכלו לחשוב על פתרונות מקוריים. בקבוצה יש לוחמת, כושפת, קוסם וגנבת ורציתי שלכל אחד משהו לעשות עם סט המיומנויות שלו.

בכדי להגביר את הלחץ ולהבהיר מה המצב שלהם שרטטתי את מצב העיניים בתרשים הבא:

מד ההצלחות\כשלונות באתגר המיומנויות

למעלה יש את הכותרת The Dinner Party כדי שיהיה ברור לחלוטין במה אנחנו עוסקים. התוכנית היתה שבכל פעם שדמות תצליח בגלגול מיומנות אני אסמן את אחד מהעיגולים השחורים כהצלחה. בכל פעם שדמות תיכשל בגלגול אני אסמן את אחד מהעיגולים האדומים לאות כישלון. זה היה חשוב לי כי אני לא אוהב תוצאות חד משמעיות של הצלחה וכישלון. יותר מעניין כשיש אפשרות להצליח בחלק מהדברים ולהיכשל באחרים. תיכננתי שהתוצאה הסופית (מספר ההצלחות מינוס מספר הכשלונות) יקבע את היחס של הגמדים לכפר. 

שימו לב שהוספתי כוכבית ליד מספר 3, אבל לא הסברתי מה המשמעות של הסימון, כי רציתי שהשחקנים ירגישו מתח והבנה שמשהו מהותי יקרה אז אבל לא ידעו מה. יותר משלוש הצלחות היה מאפשר להגיע לרמה יותר גבוהה של קשר בין הכפרים ועסקת סחר יותר טובה. 

בתחילת הארוחה היה קצת יחס קר בין כל הנוכחים אז בכדי לשבור את הקרח השחקנית של הלוחמת הזמינה את הלוחמת של הגמדים לתחרות הורדות ידיים. הגנבת מייד סייע בהצעה שזה יהיה תוך כדי התערבות ידידותית על כמה מטבעות כסף.

אומנם הלוחמת הפסידה (בהפרש של 1!) בהורדת הידיים אבל הגמדית שחשבה שהיא הולכת להשתעמם במפגש דיפלומטי היתה שמחה והיועץ היה שמח לנצח בהתערבות. ככה שלמרות שהקבוצה הפסידה בתחרות ובהתערבות הם לגמרי הצליחו באתגר הראשון. ובנסיבות אחרות אני לא חושב שתחרות כוח היתה דרך שהייתי חושב עליה בשביל לקדם מפגש פסגה דיפלומטי.

אחד מהדברים שקרו הרבה בסשן היה שהשחקנים כל הזמן שאלו אותי מי יושב ליד מי, כי אני רשמתי את את סדר הישיבה. ובגלל שאני מנחה מאוד old school לקח לי דקה להבין שזה בעצם ממש מידע שלא חשוב להשאיר בסוד וזה רק מציק, אז הוספתי את סדר הנוכחים לתרשים המרכזי:

אין סיבה להסתיר מהשחקנים מידע לא סודי

הפגישה המשיכה עם מגוון של בדיקות מיומנויות. היו גם את בדיקות השכנוע והידע הצפויות אבל גם בדיקות היסטוריה (למציאת תקדימים), בדיקת ידע (להבנת המנהגים של הגמדים) ובדיקות חקירה בכדי להתמצא בתוך החוזים שהגמדים הציגו. 

סך הכל מדובר בכלי מאוד מוצלח להרצת סשן ממוקד מיומנויות ואני בהחלט הולך להמשיך להשתמש בו מדי פעם. אני ממליץ לכל מנחה לעשות סשן כזה. לתת לשחקנים באמת בחירה פתוחה לגבי המיומנויות שהם רוצים להשתמש בהן כל עוד הם מצליחים להססביר איך זה מסייע זה תרגיל מחשבתי מצוין. 

איך זה נגמר אצלנו? הקבוצה הגיעה לשלוש הצלחות מבלי לצבור אפילו כישלון אחד והצליחו לבסס קשר ידידות אופטימי אך מהוסס בין הכפרים ולחתום על הסכם למכירת נחושת שהגמדים מפיקים דרך שלום-עד. כעת הדמויות רק צריכות לעזור לגמדים להיפטר מבעיית כרישי היבשה שחוסמים להם את המכרה והחוזה יוכל להיכנס לתוקף. אבל זה כבר סיפור שמערב יוזמה, גילגולי התקפה ונזק ולא רק מיומנויות.