כמעט בכל רגע נתון אני מנחה איזשהו קמפיין, אבל אני משתדל במקביל גם לשחק. זה חשוב להמשיך לשחק, גם כי זה נותן לי זמן שבו אני רק נהנה מהתחביב וגם כי לשחק עם מנחים אחרים עוזר להכיר עוד סגנונות וכלים להנחייה מוצלחת. שיחקתי לאחרונה אצל המנחה המעולה יותם דיפיילר אבני בקמפיין המהולל Besters Bests (על שם בסטר אברסקיל. אתם יודעים, מהאברסקילים של מגנימר). בסשן היה לנו קרב. קרב יוצא דופן. עד כדי כך יוצא דופן שאני רושם אותו פה כדי שגם אחרים יקבלו השראה. 

מה צריך לדעת? בלי יותר מדי פירוט, אנחנו תוקפים מגדל של מכשף שמחזיק בזוג חברים של הקבוצה כבני ערובה, אנחנו יודעים שיש למכשף מספר עוזרים. ואנחנו מוכנים לקרב. שיטת המשחק היא Pathfinder 1e כחלק מאחד ה-adventure path של פאיזו ואני לא רושם איזה בשביל לא לספיילר. בכל מקרה מפגש הקרב הזה שוכתב לגמרי על ידי המנחה ומה שאני מתאר פה הוא לא הקרב כפי שהוא מתואר בהרפתקה. 

כל האויבים נראים אותו הדבר.

לאחר מספר היתקלויות ומאבקים אנחנו עושים דרכנו לאולם הפנימי של מגדל המכשף. שם אנחנו פוגשים במכשף וארבעה מעוזריו. אבל הנה הטריק: יש אשלייה קסומה שגורמת לכל ארבעת העוזרים להיראות בדיוק כמו המכשף. האם אלו דמויות מראה? אשליות בלבד? אשליות שמסתירות עוזרים? או שיש מפלצות כלשהן מתחת לאשליה? על מנת לחזק את האשלייה, המנחה סימן את כל האויבים באמצעות סמנים זהים, מה שהיקשה עלינו לזהות מי הוא מי. 

כל בני הברית נראים אותו הדבר.

הקרב החל ואחד מהלחשים הראשונים שהאויב מטיל הוא לחש אשלייה שגורם לחברי הקבוצה שלנו גם להיראות כמו המכשף המרושע. כל מי שנכשל בגלגול ההצלה שלו כנגד הלחש (רוב הקבוצה) גם נראה החל מעכשיו כמו המכשף. המנחה כמובן מחליף את הסמנים של הדמויות שלנו בסמנים נוספים שזהים לסמנים של האויבים. האירוע מתחיל להסתבך כשחלק מהדמויות שלנו מתחילות להילחם עם האויבים ואנחנו כבר לא מסוגלים להבדיל מי זה מי. בשלב הזה אנחנו מגלים שחלק מהאויבים הם בהחלט לא מה שהם נראים. דמות שנראית כמו מכשף שתוקף עם סכין מותירה פצעים ארוכים ועמוקים משהגיוני לכלי הנשק. דמות אשליה אחרת יורה חיצים. האויבים משנים מיקום ושוב נהיה קשה לעקוב אחרי מי עשה מה בכדי לבסס טקטיקה מוצלחת. 

טויסט!

הצלחנו להפיל שניים מהתוקפים. גבר ואישה לפי צליל זעקות הכאב שלהם כשהם נפצעו. בזכות כלי הנשק שלהם שנפלו מידייהם ויצאו מטווח האשליה גילינו שנפלנו קורבן לעוד תחבולה. שני השומרים שפצענו היו בעצם שני בני הערובה שבאנו לשחרר. אותו מכשף מרושע שלט בהם באופן קסום. כך הוא גם תיגבר את כמות השומרים שלו, הוסיף בלגן לכל הקרב וגם גרם לנו להמון צער על הדרך. בדיעבד הסיבה שהטויסט הזה כאב לנו כל כך הוא שהמנחה פיזר כמה רמזים לפני שבדיעבד רמזו לנו על כך. למשל לפני תחילת הקרב רוב הדמויות מכוסות האשליות עמדו מלבד שתי דמויות שישבו על הרצפה, צעקות הקרב ביססו ששתי הדמויות הללו הן מהגזע והמין של שני בני הערובה וכמובן השימוש בכלי הנשק המוכרים של בני הערובה. 

ניצול מקסימלי של האשליות

בגלל שהיה ממש קשה לעקוב אחרי מי מהאויבים הוא מי אז היה ממש קשה להגן על עצמנו או לתכנן אסטרטגיות יעילות כנגדם. לדוגמה אחד מהאויבים היה גנב שגרם לנזק רב מטווח קרוב אבל כל הזמן חזר לאחור לעמוד ליד לוחם. ככה שהינו צריכים להמר על מי לתקוף ובאיזה דרך. 

ועכשיו מגיע… טויסט נוסף!

במבט לאחור זה היה מאוד צפוי. מבין חמשת הדמויות שנראו כמו המכשף המרושע האחת שהיתה באמת המכשף המרושע היתה… אף אחד. המכשף המרושע הטיל על עצמו היעלמות מעין, התחבא פיזית מאחורי אחד מהעמודים וצפה בקרב באמצעות לחש. הוא כן הטיל לחשים מדי פעם לסייע לעוזריו אבל בעיקר שמר על עצמו מכל משמר. והצליח לתפוס אותנו בהפתעה לאחר שחיסלנו את רוב העוזרים שלו. 

לסיכום

זה היה אחד מהקרבות היותר מעניינים ששיחקתי בהם לאחרונה. וברור שאפשר פשוט לעשות מפגש קרב דומה. אבל בואו ננסה לחשוב רגע ולהבין למה הקרב היה כל כך מעניין.  

התמודדות עם בעיות לא סטנדרטיות: נדרשנו לחשוב על פתרונות לבעיות לא מוכרות כמו איך לסמן את הידידים שלנו בכדי לזהות אותם כשהם תחת אשליה שמסתירה אותם לחלוטין (בין הנסיונות היו להניח עליהם קטורת צבעונית כדי לזהות אותם לפי עננת העשן הצבעונית שיש מעליהם או לשיר שירי מסבאות בכדי לזהות מי נמצא מתחת לאשליות). 

מושקעות רגשית: מראש היינו מושקעים רגשית במשימה כי חיבבנו מאוד את שני… טוב, לפחות אחד מבני הערובה. ולאחר שגילינו שאנחנו בעצם גרמנו למוות של אחד מבני הערובה היה לזה אפקט מאוד רגשי על ההתרחשויות.

טויסטים: נדרשנו להתמודד עם כמה טויסטים מפתיעים. 

השפעה על השחקנים ולא רק על הדמויות: כנראה החלק הכי טוב הוא שהרבה מהטקטיקות פעלו גם על הדמויות וגם על השחקנים. לדוגמה כשאנחנו לא יכולים באמת להבדיל בין הסימונים על לוח המשחק זה מקטין את הפער בין השחקן לדמות ומעודד אותנו השחקנים לפתח טקטיקות חדשות.  

מקווה שהתובנות הללו יעזרו לכם לתכנן מפגשי קרבות מעניינים משלכם.