pathfinderuc

Pathfinder Ultimate Campaign Cover

שמעתי הרבה על UC לפני שהוא יצא והראה מהדברים ששמעתי לא כל כך התאימו אחד לשני ורק כשקראתי אותו הבנתי למה. UC הוא לא באמת ספר הרחבה לשיטת Pathfinder, לא, UC הוא בעצם כמה עשרות הרחבות של השיטה שאוגדו להם ביחד לספר אחד.

Pathfinder Ultimate Campaign Cover

Pathfinder Ultimate Campaign Cover

בגדול, הספר כולו הוא רשימה של חוקים אופציונאליים או תתי שיטות שאפשר להוסיף למשחק שלכם בשביל להפוך דברים ליותר מסודרים מבחינת השיטה. בגדול, נראה שכל פעם שמישהו שאל "רגע, אז איך אני יכול להשתמש בתכונות של הדמות שלי בשביל לעשות את הדבר הזה?" אז החבר'ה ב-Paizo רשמו שיטה בשביל זה ואז שמו אותה בספר הזה.

הסקירה הזו נידונה בהרחבה בפודקאסט על כתפי גמדים – פרק 69, ממליץ לשמוע את הפרק אם הספר מעניין אתכם.

אז איזה שיטות יש ובאיזה תחומים?

הספר מחולק לארבעה תחומים: רקע לדמויות, זמן מנוחה, שיטות מערכה, ממלכות מלחמת צבאות. בכל תחום יש כמה תתי שיטות, בואו נראה איזה שיטות יש לנו פה.

רקע לדמויות (Character Background)

איך יוצרים רקע לדמות? נקודות למחשבה וסיוע, החל מהמשפחה, דרך מעמד חברתי, שלבי ההתבגרות, מחשבות על האזור שבו גדלת, אהבתך הראשונה ועוד ועוד. רוב השחקנים שאני מכיר אוהבים להחליט על כל אלו מראש אבל לפרק מלבד המון רעיונות יש גם טבלאות גלגול אקראיות שאני תמיד מוצא קסומות בגלל האפשרות שיצא לך משהו שאף פעם לא חשבת עליו, (כמו (גלגלתי באקראי): אלף שנולד ביער, שני הוריו חיים, אחות ביולוגית, נולד למעמד נמוך (הוריו סוחרים), בגיל צעיר נכנס לכלא על שוד ונשפט על ידי דו-קרב).

החלק הזה גם מכיל התייחסות לתכונות מיוחדות וחסרונות דמות (traits & drawbacks) שזו תת מכניקה שהייתה חסרה לי כבר הרבה מאוד זמן יחד עם יכולות סיפוריות (Story feats). כלומר מטרת החלק הזה היא לתת משמעות והשפעה מכניות לסיפור הרקע של הדמות שלך.

זמן מנוחה (Downtime)

החלטתם להשתקע לכמה חודשים בעיר לפני ההרפתקה הבאה? הדמות שלכם פתחה מסבאה? יש לכם רשת של סוחרי יהלומים? מה קורה בכל הזמן הזה? שאלה מצוינת. מכניקות לניהול עסק בעיר (החל מאילוף חיות, עשבי מרפא או בית יתומים), הקמת בית עסק, מבנה או ארגון. אירועים שיכולים להתרחש בבתי העסק הללו (קצת הזכירו לי "מפגשים אקראיים" רק בשביל העסק שלכם). יש ממש דף דמות לעסקארגון שלכם. לא עוד שעות של דיונים עם המנחה על איך מנהלים את בית ההארחה שהדמות שלכם הקימה בעיר האחרונה שהצלתם.

שיטות מערכה (Campaign System)

הנזיר מחליט לפרוש ולהפוך לנגר

הנזיר מחליט לפרוש ולהפוך לנגר

החלק הזה מכיל הרבה שיטות קטנות (יחסית) לנושאים שעוסקים בכלל המערכה ולא עם הרפתקה ספציפית. למשל משחק עם נטייה (הרחבות על המשמעות של נטיות, חוקים לתהליך שינוי נטייה), מערכת חוקים להתמקחויות על מחירים, חברים ופקודים (החל מבני ברית וכלה ביצורים שמשועבדים לסייע לך באמצעות קסם), קשרים וקומבינות, השקעות כלכליות, מערכות יחסים (לאו דווקא רומנטיות) החל מהורים, אחים ועד יריבים מהילדות. פרישה לגמלאות, רמות כבוד ותהילה.

ממלכות ומלחמת צבאות (Kingdoms and War)

החלק הזה ממש מחולק לשני הסעיפים שבכותרת: החלק הראשון מלא בחוקים ורעיונות לגבי ייסוד ממלכה והחלק השני מכיל חוקים לקרב-רב (סוף סוף!).

החלק הראשון הוא באמת לאלו שרוצים להתמקד בניהול של ממלכה. למרבה המזל החוקים לא מסובכים מידי וכן מבליטים את הצורך של מקים הממלכה להחליט החלטות נוקבות לגבי אופי הממלכה. החלק השני ממכן את התהליך של קרב בין צבאות, כאשר למנהיג הצבא ולסטטיסטיקות שלו כן יש השפעה על מהלך הקרב, למרות שהיא חלקית ביחס למספר פרמטרים אחרים. אני יודע שהרבה שחקנים מחכים כבר הרבה זמן לשיטת קרב בין צבאות ב-Pathfinder ואני שמח שיצאה אחת שהיא גם לא מסובכת מידי מצד אחד וגם משאירה מקום לתמרונים והחלטות טקטיות מצד שני. בהחלט עשה לי חשק לגרום לדמות שלי להתחיל להקים צבא.

והספר עצמו?

הספר הוא ברמה הסטנדרטית שלמדתי לצפות לה ממוצרי Pathfinder וזו הפעם הראשונה (אולי חוץ מביקורות של מוצרים מבית FFG) שאני משתמש במשפט כזה כמחמאה. הספר מעוצב בצורה יפה מאוד ונוחה לקריאה עם 252 עמודים בכריכה קשה והאיורים והעיצוב מוסיפים המון לחווית הקריאה. בהחלט תוספת נהדרת למדף הספרים.

לסיכום

אני תמיד אוהב כשהשיטה תומכת בהרחבות, בעיקר כשמשחק דמות בא לידי ביטוי בתוך המכניקה של המשחק.רוב השיטות מאוד הגיוניות, פשוטות ונוחות ומאפשרות לסטטיסטיקות של הדמויות להשפיע בצורה הרבה יותר ברורה על ההתרחשויות במשחק. כמובן שאפשר להתעלם מהשיטות ופשוט לשחק את רוב הצדדים הללו של הדמויות שלכם בחופשיטה אבל אם כבר משחקים עם שיטה אז חבל שלא לנצל אותה.

אני אישית מאוד אהבתי את הכנסה של תמיכה של המכניקה של המשחק באלמנטים משחקיים למשל הוספת מאפייני האופי של הדמות לתוך המכניקה. זה מעודד אנשים להוסיף עוד עומק לדמויות וגורם למאפיינים של הדמות יותר לבוא לידי ביטוי במהלך המשחק. אם אחד מהנושאים הללו זה משהו שחוזר על עצמו במערכה שלכם (לדוגמה, שימוש במערכות יחסים של הדמויות כנגדם או התמקחויות אינסופיות) אז אני ממליץ בחום לקחת את השיטה הרלוונטית מהספר ולהתחיל להשתמש בה כדי להכניס יותר סדר ולתת לשחקנים יותר תחושה של השפעה על המתרחש.

הספר עצמו יהיה זמין ברומ"ח לקריאה במדף הגמדים למי שרוצה לבדוק אם אחת מהשיטות יכולה להתאים למערכה שלו.

You may also like...

%d בלוגרים אהבו את זה: